1 2 3 4 5
 
 
Ny App: Nordea Mobilbank

Så kom den endelig! Nordea Danmark har frigivet en helt ny app til deres kunder som skulle være en forbedring af den gamle version, men er den nu også det? Jeg har taget et kig på den nye app og dens funktioner samt dens mangler som der desværre er nok af.


Det første man ligger mærke til med den nye app er det nye ikon. Det er ikke sikkert det betyder noget for størstedelen af dem som bruger en app, men personligt kigger jeg meget på hvordan app ikonet ser ud og vælger sommetider mine apps ud fra selve ikonet. Jeg må desværre indrømme at jeg bestemt ikke syntes godt om det nye ikon som ses nedenfor. Det gør det mindre synligt hvad for en app det faktisk er i forhold til den gamle hvor der bare var et billede af Nordeas logo, og hvad laver de 2 personer på ikonet? Hvorfor skal de være der? Den går bare ikke Nordea, tilbage tll det gamle ikon!

sne

Når man åbner den nye app bliver man mødt af en blank side med et NemID logo og en "Log ind" knap. Intet andet, ingen genveje, andre funktioner eller noget.


Når man trykker på den blå "Log ind" knap bliver man sendt videre til et vindue der er magen til det man kender fra NemID på en computer og man skal da også bruge den samme kode, så alle dem der hidtil har brugt en anden kode på den gamle app skal altså nu vende sig til at bruge den samme som når de logger ind via deres computer. Man bliver herfra sendt videre til en oversigt med alle ens konti. Under ens konti er der en række små ikoner som er genveje til de personer man overfører penge til ofte. Nordea har bygget deres nye app på "drag n' drop" konceptet så man blot skal trække en af sine konti ned på den man vil overføre penge til og straks får man et nyt vindue frem hvor man kan lave sin overførsel.



Man kan på samme måde overføre penge imellem ens egne konti blot ved at trække den ene ned eller op på den anden. Under de små ikoner er der 4 andre som hver har en funktion. Trykker man på "Betalinger" kan man se ens kommende betalinger, de er desværre ikke delt op efter hvilken konti de bliver trukket fra hvilket gør det lidt uoverskueligt. Trykker man på "Overfør til dig" får man muligheden for at overføre penge imellem ens egne konti. Trykker man på "Betal til andre" får man muligheden for at skrive Navn, Reg. nr. og Konto nr. eller man kan vælge fra en liste over folk man tidligere har overført penge til. Trykker man på den sidste knap "Info" kan man ringe til banken og spære sine kort.

Det hele virker alt i alt rigtig godt lige indtil man kommer til at overføre penge til andre, så begynder de gamle problemer at dukke op. Når man har valgt personen man vil overfører til, skrevet beløb og bekræfter overførslen skal man skrive et NemID nummer, men går man kort ud af appen skal man igen bekræfte sin overførsel og finde et nyt NemID nummer. Så dem der har deres NemID kort på telefonen eller skal tjekke noget skal altså droppe at have NemID på sin telefon og igennem flere tryk for at sende deres overførsel. Dette sætter den ellers flotte drag 'n drop app meget tilbage! Nordea har tit haft problemer med multitasking og det ser ikke ud til at de har lært af deres fejl.

Ud over den manglende multitasking er der en masse funktioner der er forsvundet fra den nye app så som valuta kurser, låneregnskab og andre ting. Det trækker desværre også ned at man vælger at fjerne funktioner fra en app. Det kan godt være det er blevet lettere og hurtigere at overføre penge imellem ens egne konti og det hele ser flot ud, men det kan alt sammen være det samme hvis man funktionsmæssigt bliver sat tilbage. Og jeg er desværre ikke færdig med det negative.

I den gamle app havde man en liste over ens konti efterfulgt at en nogle funktioner som også er forsvundet i den nye app. I den nye app har man også en oversigt, men grundet den lille oversigt med genveje til dem man tidligere har overført til kan man ikke længere se hele listen med sine konti hvis man har nok, og man skal derfor scrolle ned eller op for at se dem alle og det det er selv på iPhone 5's større 4" skærm.

Sidst men ikke mindst er der generelle skønhedsfejl og tekniske problemer som man med tiden må håbe bliver løst.


Konklusion
Når alt kommer til alt har Nordea lavet en god app til dem som vil have en oversigt over sine konti og overføre penge hurtigt. Den nye app ser flot ud og fungerer som lovet. Den har desværre en masse fejl og mangler der gør den gamle app til et delvist bedre alternativ og det er en skam da den nye app ellers kunne være blevet rigtig god.

Jeg vil som den ser ud og fungerer lige nu ikke anbefale den nye app til Nordeas brugere, men vil i stedet anbefale folk at vente og se tiden an. Vi kan kun håbe på at Nordea lytter til alle de mange klager der allerede er kommet og ændrer deres app så den igen får alle de manglende funktioner tilbage og får rettet op på de små fejl der ligger i appen.

 
 
Skriv en kommentar

comments powered by Disqus