1 2 3 4 5
 
 
Information: Reklamtionsret

Reklamationsret. Et ord der flittigt bliver brugt i det danske sprog nu om dage. Men hvad er det og har folk rent faktisk styr på deres rettigheder eller har de bare hørt noget fra naboen eller tror de ved en masse? Jeg vil i denne artikel komme ind på nogle af de vigtigste punkter og se på reklamationsretten både fra forbrugeren men også fra forretningens synspunkt da der virkelig er mange som tager fejl og ikke kender reglerne. Lad os komme igang.

sne

Hvad er reklamationsret:
Reklamationsretten giver dig som forbruger ret til at klage over dit købte produkt i op til 2 år fra købsdatoen. Mange tror dermed også at deres produkt er dækket for alle fejl det måtte komme ud for. Dette er dog langt fra tilfældet. Det er derfor vigtigt altid at læse om vedligeholdelse af sit produkt da reklamationsretten kan bortfalde hvis produktet ikke er ordenligt vedligeholdt. Et eksempel på dette kan f.eks være hvis en kunde har købt en ægte læder sofa men glemmer at bruge læderfedt, så vil sofaen muligvis begynde at revne med tiden, dette vil ikke være reklamationsberettiget da sofaen ikke er ordenligt vedligeholdt og sælger må derfor afvise kunden.


Hvad er dækket og hvad er ikke:
Hvad der er dækket af reklamationsretten og hvad der ikke er, kommer helt an på den enkelte producent. Hvis man f.eks tager en bærbar computer fra HP og en anden fra Acer hvor der er faldet nogle taster af tastaturet vil dette typisk blive dækket af HP mens man hos Acer 9 ud af 10 gange vil få et prisoverslag på et nyt tastatur da en sådan fejl hos Acer (og de fleste andre) går for at være selvforskyldt. Nedenfor er en lille liste over ting der typisk ikke vil blive dækket af den danske købelov.

- Ødelagt skærm (hvor skærmen har fået et tryk og panelet er revnet).

- Fysiske skader (ved tab og lign.).

- Forsøg på uautoriseret indgreb på f.eks iPad og iPhone (og mange andre produkter).

- Fugt/væskeskader.

- Software fejl fra 3. parts software. (det er kun den medfølgende software der er reklamationsret på).

- Kosmetiske skader.

- Forkert brug eller manglende vedligeholdelse.

Dette er kun et lille udvalg af ting der typisk ikke vil blive dækket af den danske reklamationsret. Der er selvfølgelig mange andre ting og der er mindst lige så mange ting som faktisk bliver dækket.


Top 5 misforståelser:
Folk misforstår meget tit reklamationsretten og hvad den rent faktisk betyder. Her gives de 5 mest almindelige misforståelser.

1. Returret:
Du har som udgangspunkt IKKE nogen form for reklamationsret når du køber en varer i en butik i Danmark! De fleste butikker tilbyder dog en form for returret eller bytteret, men det er helt op til butikken selv at bestemme om de vil give en retur/bytteret. Du kan altså ikke forvente at få dine penge retur med mindre butikken tilbyder dette som en service. Nogle butikker giver ikke penge retur men udelukkende tilgodebevis/gavekort. Typisk skriver butikken deres regler for retur/ombytning på deres kassebon. I mange tilfælde vil der stå at varen skal leveres tilbage til ubrudt og intakt emballage. Hvis dette ikke sker er butikken i sin gode ret til at afvise kunden, give et tilgodebevis eller slå noget af prisen så man kun får f.eks 2700 kr. tilbage for et tv der har kostet 3000 kr. Dette er for at dække butikkens tab da de jo selvfølgelig ikke kan sælge den samme varer som ny.

Mange vil måske så sige, "Jamen hvordan kan man så vide om det er stort nok eller om man kan lide det?" Der er her nogle ganske enkelte ting man kan gøre for at hjælpe sig selv.

- Mål op hvor meget plads der er til det nye tv. Skal det f.eks stå i et møbel eller i en Campingvogn kan pladsen være begrænset og det er derfor en god ide at måle op inden man tager ud og køber sit nye tv (eller hvad man nu køber).

- Søg på nettet og undersøg på forhånd hvilket tv (eller hvad man nu køber) du skal kigge efter. Der findes mange hjemmesider hvor man kan få hjælp til at vælge sit ny tv (eller hvad man nu køber) og gode råd om hvad man skal købe.

- Mange butikker har udstillinger stående af deres tv (eller hvad man nu køber) og du kan med fordel spørge om det er muligt at prøve produktet så du kan få en fornemmelse af hvordan det virker før du køber. Hvis man køber et tv vil det også være en god ide at bede om lov til at se tv'et med et antennesignal så man på forhånd kan se kvaliteten af billedet, da man typisk ikke vil kunne få sine penge tilbage eller byttet tv'et blot fordi man ikke kan lide kvaliteten.

- Undersøg ALTID hvad du skal bruge for at modtaget dit tv signal. Der findes en række forskellige tunere der hver i sær virker til hver deres måde at modtage signal på. DVB-T(2) = Inde eller udendørsantenne, DVB-C = Kabel TV. Folk med satelit antenne skal være ekstra opmærksomme når de køber nyt tv! Butikken er ikke forpligtet til at tage dit nye tv retur hvis det ikke passer til din antenneudbyder eller opsætning med mindre det selvfølgelig er sælger der har sagt god for det. Husk derfor altid at undersøge hvad du har og skal bruge ved evt. at ringe til din udbyder.

Hvis du laver lidt forarbejde og undersøger ovenstående før du køber nyt vil det altid hjælpe dig selv og på sigt sparer dig for en masse bøvl med at køre frem og tilbage måske uden at opnå noget.

Det eneste tidspunkt man som forbruger i Danmark har returret er hvis man handler via internettet, du vil da på forhånd ikke have mulighed for at undersøge varen og har derfor ret til at returnere dit køb. MEN HUSK! Varen skal STADIG leveres tilbage i tilsvarende stand som du fik det og være salgsbart. Så hvis du har smidt kassen ud, den er ødelagt, der mangler flamingo eller andet så kan sælger stadig afvise dig.

2. Selvforskyldte skader:
Selvforskyldte skader er ALDRIG dækket af den Danske reklamationsret. Hvis du f.eks har ødelagt skærmen på din computer, mobiltelefon, tablet eller andet vil dette ikke blive dækket, heller ikke hvis det var et uheld. Der skal ikke meget til at ødelagge en skærm så pas på dem. Ved personlig erfaring ser jeg tit og ofte folk der har ødelagt deres mobiltelefon, digital kamera, bærbar spillekonsol eller CI indgang på et tv (til Boxer og andre kort) fordi sætter opladeren/kortet den forkerte vej eller skævt ind, så de små ben i enheden bliver ødelagt. Dette vil ikke blive dækket på reklamationsretten da det ikke er en fejl der kan komme af sig selv men grundet forkert brug, også selvom det bestemt ikke var meningen at det skulle ske.

3. Fugt/væskeskader:
Fugt og væskeskader bliver heller ikke dækket af reklamationsretten. Dette er dog et lidt mere følsomt emne da brugeren typisk ikke selv er klar over at de tilføjer fugt/væske til enheden. Når folk typisk hører at deres enhed har været udsat for fugt eller væske nægter de straks alt da de bestemt ikke har hældt væske eller andet i deres produkt. Problemet er bare at det heller ikke er nødvendigt for at få fugt eller væskeskader. Disse skader kan opstå ved f.eks at have en mobiltelefon i en brystlomme og hvis brugeren sveder meget kan dette gå i telefonen og danne fugt eller væskeskade. En anden mulighed er hvis man har haft sin enhed med ude i kulden og tager den ind i varmen, dette kan skabe kondens som også giver fugt eller væskeskader. Det er derfor vigtigt altid at følge producentens anvisning af produktet. En fugtt/væskeskade kan være lang tid under vejs. Fugten/væsken kan sætte sig på forskellige dele i din enhed men der kan gå helt op til et halvt år før diverse dele ikke virker mere grundet fugt eller væske. Det er derfor ikke altid muligt at vide hvornår skaden skulle være sket.

4. Reklamationsretten dækker alle fejl:
Mange tror fejlagtigt at reklamationsretten dækker alle fejl og mener derfor at de bare skal have deres vare lavet på butikkens regning. Dette er dog langt fra rigtigt. Som ordet i sig selv siger så betyder det at du har ret til at reklamere over dit produkt, men altså ikke få alle fejl dækket. Hvis man f.eks har glemt at hælde olie eller benzin på sin plæneklipper og derved brænder motoren af tror mange at det er reklamationsberettiget men da det jo er forkert brug af enheden vil det ikke blive dækket. Jeg kan give tusindvis af eksempler på dette men så ville siden blive alt for lang. Alle er selvfølgelig velkommen til at skrive en kommentar nedenfor hvis der skulle være spørgsmål eller skrive en personlig besked under Kontakt.

5. Garanti:
Mange tror at reklamationsret og garanti er det samme. Dette er dog langt fra rigtigt. En garanti er noget producenten tilbyder og er typisk den der bestemmer om en reparation er dækket eller ej. Garantien hos de forskellige producenter er meget forskellige så det bedste man kan gøre er at henvende sig til den enkelte producent og forhører sig om deres garanti.


Læs mere:
Dette var blot nogel af de ting hvor folk typisk tager fejl. Hvis der skulle være nogle spørgsmål er alle velkommen til at skrive en kommentar eller sende mig en personlig besked. Vil man læse mere om den Danske købelov kan man fælge dette link hvor man også kan få hjælp og chatte med forbrugerstyrrelsen.

 
 
Skriv en kommentar

comments powered by Disqus